Spektakularnie zwykła zima

Uczestnicy wypraw organizowanych przez Katolicki Klub Turystyczny „Wędrowiec” działający w ramach PTTK w Rzeszowie ze sporym sceptycyzmem podeszli do lutowego wyjazdu w rejon zachodniej części Beskidu Niskiego. Mając w pamięci ekstremalnie zimowe przejście przez Magurę Małastowską w styczniu oraz późniejsze roztopy i pluchy nikt nie miał nadziei, że sobota, 23 lutego 2019 r. obdarzy nas czymkolwiek wartym szczególnej pamięci. Nic bardziej mylnego.

Na dobry początek dotarliśmy do Kąclowej, gdzie nawiedziliśmy okazały i nowoczesny kościół parafialny pw. Najświętszej Maryi Panny Wniebowziętej. W kameralnym wnętrzu dolnego kościoła zapoznaliśmy się z historią parafii opowiedzianą przez księdza proboszcza. Wspomniał o jej początkach związanych z Grybowem i wybudowanym w dwudziestoleciu międzywojennym drewnianym kościele pw. św. Wojciecha, który służył wielu katolikom, zarówno mieszkańcom Kąclowej, jak i okolicznych miejscowości, gdzie przeważali Łemkowie wyznania grecko-katolickiego lub prawosławnego. W historii parafii zapisało się wiele osób, a szczególnie znaną postacią jest pochodzący z niej biskup Stanisław Gucwa. O bohaterach Kąclowej poległych w czasie I i II wojny światowej przypomina pomnik z Pietą przed wejściem do nowej świątyni, a także krzyż, który napotkaliśmy na szlaku.

Uczestnicząc we Mszy św. we wspomnienie św. Polikarpa – jednego z pierwszych biskupów i męczenników – wysłuchaliśmy Ewangelii, a następnie słowa, jakie skierował do nas Ojciec Dyrektor. Nawiązując do spektakularnego wydarzenia jakim było Przemienienie podkreślił, że takie niecodzienne wydarzenia są ważne, ale nie mogą stanowić jedynej perspektywy z jakiej postrzegamy otaczającą nas rzeczywistość, nie mogą być kanwą naszego bytu. Nie możemy stale tylko czekać na takie niezwykłe doświadczenia, ale powinniśmy żyć i rozwijać się w oparciu o stabilną, dobrą codzienność.

Po wyruszeniu na szlak w spektakularnie szybkim tempie osiągnęliśmy główny cel naszej wyprawy: Chełm koło Grybowa. Następnie wędrowaliśmy nieco w górę, nieco w dół, generalnie szczytem wzniesień rozciągających się za miejscowością Wawrzka po zachodniej stronie rzeki Ropy i zalewu w Klimkówce, którego tafla była widoczna pomiędzy drzewami, poniżej naszej trasy. Szczególne atrakcje czekały na nas na zejściu z ostatniej góry o nazwie Homola. Szlak prowadził skrótem, prosto w dół, pomiędzy zakolami leśnej drogi. Niemożliwe było wypracowanie jednego stylu pokonania tego odcinka. Uskoki, zmienna grubość i twardość śniegu, tropy zwierząt, czasem stanowiące dobre oparcie dla stóp, drzewa i krzewy, będące zarówno podporą dla zatrzymania się, jak i przeszkodą w ślizgu, sprawiły, że opuszczaliśmy się w dół prawie tyralierą, czasem wyprostowani, czasem w pozycji horyzontalnej, szukając najlepszego sposobu dotarcia do końca stoku. Wszystkim sztuka ta się udała bez większych strat i potem już spokojnie dotarliśmy do celu pieszej części wyjazdu: Uścia Gorlickiego.

Od brzasku dnia do zmierzchu, kiedy to wracaliśmy do autobusu, była piękna zimowa pogoda: lekki mrozik, delikatnie barwiący policzki i przypominający o tej porze roku, cienka warstwa świeżego śniegu skrzącego się w słońcu, lodowe sople i kulki o diamentowym blasku. Wszystko to pozwalało nacieszyć się jasnością, tak odmienną od szarości i mroku poprzednich dni, stanowiąc spektakularny kontrast tego zwykłego zimowego dnia od aury panującej w lutym tego roku.

Wyprawy organizowane przez Katolicki Klub Turystyczny „Wędrowiec” są dla niektórych uczestników spektakularnym wydarzeniem, oderwaniem od codzienności, okazją do przeżycia czegoś niezwykłego. Szczególnie dotyczy to corocznej Drogi Krzyżowej, a przecież lepiej jest się skupić i rozważać tajemnice Męki Pańskiej w spokoju świątyni, niż w wiosennym rozgardiaszu przyrody szykującej się do przyjęcia i wychowania młodych. Wybierając się zatem na kolejny wyjazd z Katolickim Klubem Turystycznym „Wędrowiec”, planowany na 30 marca 2019 r., należałoby się pewnie zastanowić, co tak naprawdę będzie wówczas ważne i czego będziemy tam szukali.

Informacje o wszystkich planowanych wyprawach znajdują się na naszej stronie internetowej https://www.kktwedrowiec.pl/

Zapraszamy równie gorąco na każdą z nich, nie tylko tę spektakularną i jedyną w swoim rodzaju Drogę Krzyżową.